Eerste Keniaanse dagen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Renske Schouwink - WaarBenJij.nu Eerste Keniaanse dagen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Renske Schouwink - WaarBenJij.nu

Eerste Keniaanse dagen

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

01 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Eerste blog vanuit Kenia! De reis is goed gegaan, behalve dat er 5 tassen waren achtergebleven bij onze overstap in Istanbul. Gelukkig werd die bagage de volgende ochtend bij het hostel gebracht, vlak voor we met matatu's, busjes, weer vertrokken naar de school waar we nu zijn. De rit hiernaartoe was vrij interessant, het verkeer was een ware chaos. Vrachtwagens met pech stonden midden op de weg stil, auto's probeerden elkaar aan de kant te drukken, er zijn geen rijstroken, mensen en koeien steken zomaar de straat over, en dat allemaal op wegen waar 50 tot 100 km/h gereden mag worden. Verder liepen en fietsten er mensen over de middenberm, haalden er auto's ook in via de berm, en er zat gewoon iemand lekker uit te rusten op iets wat verdacht veel op treinrails leek. Het landschap waar we doorheen reden was mooi, en dichtbij de steden zaten er overal mensen met kraampjes langs de weg om fruit of kleding te verkopen. Na een rit van ongeveer 3 uur zijn we gisteren aangekomen op de school in Nyeri waar het grootste deel van de reis zullen verblijven. Het eten is prima, helemaal niet heel anders dan thuis. Cultuurschok hebben we nog niet gehad, maar dat komt vast nog. Als we een paar dagen in een gastgezin zitten bijvoorbeeld. Het terrein is heel groot, er zijn hier ongeveer 1300 leerlingen van wie er zo'n 400 ook op school slapen, en tussen alle gebouwen is nog heel veel open terrein. De mensen zijn veel gastvrij en gezellig, er wordt goed voor ons gezorgd. Ook de bedden en het sanitair zijn goed te doen. De wc is een gat in de grond, er komt koud water uit de douche en water uit de wasbak valt gewoon de een gat omlaag een geul in zodat je voeten nat worden van het opspattende water, maar dat is allemaal gewoon even wennen. Gelukkig wordt er hier Engels gesproken, maar zijn af en toe nog wel wat probleempjes door de totaal verschillende uitspraak.

Vanmiddag zijn we naar het centrum van Nyeri geweest om geld te halen, simkaartjes te kopen (heb ik niet gedaan) en een bezoekje te brengen aan de supermarkt. De reacties op ons waren heel uiteenlopend. Van staren, lachen, aanraken en bedelen tot boos aankijken en negeren. Maar bijna iedereen vond ons vooral interessant. Toen we terug waren in de school en de slaapzaal inliepen, begonnen alle meisjes die op dezelfde zaal slapen ons een warm welkom toe te zingen. Heel leuk! Nu zijn we met een hele groep in het internetcafé aan de andere kant van de straat, en over een paar minuutjes gaan we terug voor het eten. Hopelijk heb ik snel de tijd om een nieuwe blog te schrijven! In ieder geval gaan we morgen beginnen met werken.

• 01 Juli 2014 - 20:02

Oma En Opa Uit Dalfsen:

Wat vinden we dat leuk. Nu al de eerste leuke verhalen en indrukken. Goed te begrijpen dat je het naar je zin hebt. Liefs Oma en Opa.

• 01 Juli 2014 - 23:56

Elze:

Lieve Renske,
    Wat heerlijk dat je nu eindelijk op je plekje bent in Afrika. Mooi dat de reis goed veerlopen is. En die cultuurshock, tja, wie weet komt die nog; al lijkt mij het verkeer ook aardig shocking. Wat een grote school zeg - ligt die in de stad of meer in een buitengebied? en eten jullie samen met de leerlingen?
    Ik zie uit naar je volgende blog; leuk wat je nu al geschreven hebt.
    Veel plezier met werken en de rest, liefs van je moeder

• 04 Juli 2014 - 22:17

Oma Anneke:

Dag Renske, wat beleef je meteen al veel, na die lange aanloop van de afgelopen tijd. Is het zoals je je had voorgesteld? In ieder geval gaat het jullie goed, en doe je veel op een dag, die dus eigenlijk langer zou moeten zijn. Wij genieten hier van de zomer, dus zijn ook tevreden. Liefs, oma