De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Renske Schouwink - WaarBenJij.nu De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Renske Schouwink - WaarBenJij.nu

De laatste voorbereidingen

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

22 Juni 2014 | Nederland, Zwolle

Over een week gaat de reis van start. Dan zitten we in het vliegtuig naar Nairobi! Het gaat nu toch wel heel erg snel, als je bedenkt dat het avontuur voor mij al bijna twee jaar geleden is begonnen. Ik kreeg toen een mailtje van Stichting OPIN (Onderwijsprojecten Inter- en Nationaal), met de vraag of ik nog steeds geïnteresseerd was om mee te gaan met een reis naar Kenia of Zuid-Afrika. Ik was toen al helemaal vergeten dat ik dat ooit had aangegeven, maar ik werd meteen opnieuw enthousiast. Samen met een lerares en een aantal andere leerlingen begon toen het maken van reisplannen, maar helaas lukte het ons niet op tijd een een groep bij elkaar te krijgen die groot genoeg was om mee te mogen.

Een jaar later lukte dat gelukkig wel! De groep bestaat uit jongeren uit Zwolle en omstreken en studenten uit Utrecht, plus twee begeleiders. In totaal gaan we met z'n drieëntwintigen op reis! De bestemming is Nyeri geworden, in Kenia, een stad 250 kilometer ten noorden van de hoofdstad Nairobi.

Omdat lang niet iedereen elkaar kende, hebben we dit jaar verschillende dingen gedaan om daar verandering in te brengen. De eerste kennismaking met de totale groep was in november, tijdens een trainingsweekend in Friesland. Dat weekend was georganiseerd door OPIN, de stichting waarmee we op reis gaan. (Site: www.opin.nl) Daarna zijn we in maart nog op eigen initiatief gaan schaatsen in Utrecht, en hebben hebben we twee weken geleden een nachtje gekampeerd bij Aidan, een van de begeleiders, thuis.

Verder hebben we ook acties moeten organiseren om sponsorgeld bij elkaar te krijgen. Het programma 'Work Together, Improve the World', waar onze reis een onderdeel van is, wordt gedeeltelijk gefinancierd door het subsidieprogramma 'SBOS' van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat betekent dat we subsidie ontvangen en dus niet de hele reis zelf hoeven te betalen, maar ook dat er een aantal eisen is. Geld ophalen is daar één van. Gezamenlijk hebben we daarom een wijnactie gedaan, en in de pauze van de Grote Avond van onze school een collecte gehouden. Iedereen heeft met individuele acties dat geld aangevuld om tot het benodigde bedrag te komen. Zelf heb ik dat gedaan met wat losse klusjes, en vooral met het organiseren van mama's vijftigste verjaardag. Iedereen die mij gesteund heeft, heel erg bedankt! Jullie hebben mij enorm geholpen deze reis te realiseren. Wat er precies met het geld gedaan gaat worden moet nog blijken, maar het komt zeker goed terecht.

Na alle voorpret is het dan bijna zover. De laatste voorbereidingen bestaan uit de paklijst bestuderen, spullen uitzoeken, cadeautjes kopen voor daar, het aanmaken van deze blog... en natuurlijk fantaseren over hoe het in Afrika zal zijn. Het programma zit bommetjevol, dus het wordt vast en zeker een mooie reis! Als je mijn verhalen wil volgen, kun je je linksonder aanmelden voor de mailinglist, dan krijg je automatisch een mailtje als ik iets geschreven heb. En anders kun je natuurlijk ook gewoon steeds naar renskekenia.waarbenjij.nu gaan om te checken of er al weer een verhaaltje op staat! Mijn eerstvolgende blog zal ik waarschijnlijk vanuit Kenia schrijven, dus over ruim een week. Ook daarna zal ik niet dagelijks een update kunnen doen, we moeten ervoor naar een internetcafé, maar ik hou jullie zo goed mogelijk op de hoogte! En reacties zijn natuurlijk altijd leuk, ik zal proberen erop te antwoorden :)

  • 22 Juni 2014 - 22:56

    Lei :

    Een leuke reactie.

  • 22 Juni 2014 - 23:04

    Renske Schouwink:

    Thanks bro @lei

  • 23 Juni 2014 - 09:37

    Opa Steven:

    Hoi Renske, Leuk dat we je kunnen volgen, net als met Lars.Oma en ik wensen je natuurlijk een prachtige reis toe. Een ervaring om nooit te vergeten. En laat je niet opeten door de leeuwen.
    Groetjes, Opa.

  • 24 Juni 2014 - 10:17

    Elze:

    Lieve Renske,
    Na een lange aanloop gaat het nu ook voor jou beginnen, die heel bijzondere reis. Spannend, veel nieuws, en met een geweldig leuke groep. Heel veel plezier en succes wensen pappa en ik je, liefs mamma

  • 24 Juni 2014 - 10:55

    Anneke Schouwink:

    Lieve Renske, je hebt mij nog weer enthousiaster gemaakt voor je reis met je blog. De twee jaar aanloop hebben jou ook goed in de stemming gebracht.
    Gelukkig ben je nog niet weg. Nu kan je nog in het rondschrijven van Triodos, de kleur van geld, lezen over een project van windmolens in Noord Kenia. Ik kan dat evt donderdag meenemen.
    Geniet er van. Oma

  • 25 Juni 2014 - 00:14

    Renske Schouwink:

    Bedankt voor jullie reacties! Oma, lijkt me leuk om dat te lezen! Tot donderdag, Renske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Kenia, drie weken lang van alles doen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en cultuur snuiven. We hebben er zin in!

Actief sinds 22 Juni 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 4998

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Nyeri, Kenia

Landen bezocht: